Umiecie czytać ze zrozumieniem?

Utworzono: 07-02-2012, godz. 16.39, Ostatnia aktualizacja: 07-02-2012, godz. 16.39
Umiecie czytać ze zrozumieniem?

Uczniowie Gimnazjum nr 9 sprawdzają czy umieją czytać ze zrozumieniem. My możemy także to zrobić. Choćby czytając ten artykuł.

Pomysłodawcą projektu jest Toruńska Akademia Wiedzy Clever. Postanowiła ona sprawdzić, jaki poziom reprezentują uczniowie, jeżeli chodzi o czytanie ze zrozumieniem. - Razem ze współorganizatorami mamy zamiar rozwijać projekt. Czytanie ze zrozumieniem to duży problem. Nie tylko wśród młodzieży, ale także dorosłych - mówi Maciej Gajewski, dyrektor Zespołu Szkół nr 9 w Toruniu. - Rodzi to często problemy, spowodowane tym, że ktoś nie doczyta informacji zawartych tekście do końca. W naszej szkole, przy wsparciu Toruńskiej Akademii Wiedzy, dzieci wszystkich klas gimnazjum nr 9 piszą test przygotowany przez TAW. Finał odbędzie się 28 lutego w naszej szkole.

Gimnazjum w konkursie
Gimnazjum włączyło się w pomysł, skupiając się na opracowaniu szczegółów organizacji przedsięwzięcia. - Chcieliśmy wiedzieć, jak całość będzie wyglądać w warunkach szkolnych. Ustaliliśmy, w jaki sposób konkurs będzie się odbywał, tak żeby całość przebiegała sprawnie i bez problemów.
Dla uczniów ta inicjatywa to niespodzianka. Jest to rodzaj testu, który nie wymaga specjalnych przygotowań. - Czytać każdy umie. Zobaczymy, ilu uczniów potrafi to robić ze zrozumieniem. Konkurs nie jest na ocenę. Dla najlepszych uczniów przewidziano nagrody.

Czytanie ze zrozumieniem podstawą kształcenia
Jedną z technik efektywnego uczenia się jest czytanie ze zrozumieniem. Uczniowie często nie są w stanie opowiedzieć własnymi słowami o tym, co przeczytali. Konkurs ma za zadanie nauczyć jednych efektywności w nauce, a u drugich ugruntować tę umiejętność.
- Szkoły gimnazjalne kształcą przyszłych prawników, polityków, lekarzy. Umiejętność czytania ze zrozumieniem jest potrzebna każdemu, niezależnie od tego, co będzie robił w przyszłości. Na razie próbujemy rozpropagować konkurs wśród gimnazjalistów. - Chodzi o to, żeby w jak najkrótszym czasie opanować wiedzę zawartą w tekście. Dzieci czytają wolno, ponieważ sięgają po streszczenia lektur, ekranizacje czy Internet, które podają treść w sposób łatwiejszy i szybszy. Nie znaczy, że lepszy i bardziej dokładny. Chcemy dać uczniom narzędzia niezbędne do tego, żeby nauczyli się uczyć w sposób efektywny - mówi Magdalena Zaborska-Łenyk, organizatorka z TAW.

Etapy konkursu
Dzieci dostały tekst przygotowany przez naszych dydaktyków. Nie jest on długi. Liczy niecałe 1000 słów na trzech stronach. Uczeń mierzy czas czytania tekstu przy pomocy stopera. Następnie przeliczymy wynik na ilość słów, które dana osoba jest w stanie przeczytać w ciągu minuty.
Następnym etapem jest sprawdzanie zrozumienia tekstu. Polega on na tym, że nauczyciel zabiera tekst i daje uczniowi 15 pytań, które zawierają cztery warianty odpowiedzi. Jedna odpowiedź jest prawdziwa. Ostatnią rzeczą, którą mierzymy jest efektywność czytania, czyli informacja, ile razy uczeń musi przeczytać tekst, żeby w 100% wiedział, co czyta. Mamy nadzieję, że ten konkurs będzie motywujący dla uczniów i spowoduje, że zaczną oni czytać książki, a nie tylko smsy czy streszczenia, które nie zawsze oddają w sposób wiarygodny treść utworu.

Czytanie z pasją
- Chcemy pokazać, że czytanie wcale nie musi być nudne. Oprócz tego, że rozwija ono, poszerza także słownictwo. Dziecko popełnia mniej błędów ortograficznych i interpunkcyjnych, ponieważ jest opatrzone z pisownią. Łatwiej jest mu się wypowiedzieć i napisać pracę pisemną. Poza tym czytanie daje olbrzymią satysfakcję. Nie czytamy tylko instrukcji obsługi czy tekstów na zajęcia. Jest cała masa książek, które możemy czytać dla przyjemności. Chcemy, żeby dzieci wróciły do bibliotek.

Początek
- Jest to pierwszy konkurs przeprowadzany w Zespole Szkół nr 9. Patrząc na inne tego typu inicjatywy, widzimy, że cieszą się one dużym zainteresowaniem zarówno uczniów, jak i dyrekcji placówek - mówi, Justyna Jońska-Wesoły, zajmująca się propagowaniem akcji wśród szkół i dyrekcji placówek.
Konkurs nie jest poświęcony jednej znanej osobie czy jakiemuś konkretnemu tekstowi literackiemu. Nie ogranicza się w treści tylko do języka polskiego. Tematyka może być związana równie dobrze z fizyką czy chemią. Celem jest pokazanie, że teksty zawierają informacje z różnych dziedzin wiedzy. - Brak zrozumienia dla tego, co czytamy zniechęca i odstrasza od tego, żeby usiąść wieczorem, wziąć książkę i po prostu zatopić się w lekturze.